Ted Rubin i Christopher Lockwood na Social Enterprise 2012 w Warszawie

Już 22-23 października w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja konferencji Social Enterprise 2012, której główna tematyka związana będzie w wykorzystaniem mediów społecznościowych przez firmy.

Ważnym blokiem tematycznym konferencji jest „Crowdsourcing”, przygotowany wraz z partnerem merytorycznym MillionYou.com, poświęcony narzędziom wykorzystywanym do twórczego angażowania konsumentów w świat marki. Na zaproszenie MillionYou.com oraz NoNoobs.pl S.A. do Polski przyjeżdżają expertci rynkowi: z Nowego Jorku - Ted Rubin – specjalista ds. strategii w social marketingu, Collective Bias, twórca terminu ROR (Return on Relationship), mającego fundamentalne znaczenie przy budowaniu zaangażowanej, wielomilionowej społeczności, autor książki o tym samym tytułe. W ramach bloku Crowdsourcing Ted bedzie mówił o  znaczeniu budowania przez marki trwałych relacji z konsumentem. Zaś Christopher Lockwood z Londynu, założyciel agencji consultingowej Generation Create, wcześniej Head of Invention domu mediowego Mindshare, opowie o social oraz branded content.

„Fani na Facebooku, tweety, wejścia na stronę, liczba obejrzeń wideo, pozytywne recenzje i zaangażowane społeczności – nie są to kategorie finansowe, nie pojawiają się w rocznym sprawozdaniu firmy i nie wpływają na rachunek zysków i strat, ale to nie znaczy, że są bezwartościowe – mówi Ted Rubin, gość specjalny konferencji Social Enterprise 2012 - Wręcz przeciwnie, są one dowodem na to, że marka podejmuje działania w kierunku stworzenia wartości, która w przyszłości przełoży się na wynik finansowy. Budowanie relacji z konsumentami i umacnianie ich poprzez kampanie, wydarzenia i inne inicjatywy znajdzie w końcu swój finansowy efekt. Innymi słowy, Return on Relationship to wartość akumulowana przez markę lub osobę w wyniku pielęgnowania relacji. ROI (ang. Return on Investement, czyli zwrot z inwestycji - przyp. tłum.) to po prostu liczenie pieniędzy. ROR to wartość, zarówno realna jak i niematerialna, która narasta z czasem dzięki lojalności, rekomendowaniu i dzieleniu się informacją. Chodzi o sprzedaż wynikającą z silnych zbudowanych relacji, zaufania i emocjonalnej więzi.”

„Rewolucja mediów społecznościowych na zawsze zmieniła marketing marek i usług – mówi Christopher Lockwood, prelegent Social Enterprise 2012 - Media muszą pogodzić się z demokratyzacją własności intelektualnej i zacząć traktować treści (content) pochodzące od zwykłych ludzi jako kluczowy składnik ich procesu tworzenia treści. Na „oczach” marek zmienia się podejście ludzi do dokonywania wyborów, rekomendacji i sposobu dokonywania zakupu. Tradycyjny model reklamy w "społecznościowym" świecie może zostać odrzucony, ponieważ komunikaty reklamowe, które podawane są w formie narzuconej z góry prawdy, są ignorowane. Dobry content w erze socialu to taki, który może stać się podstawą konwersacji. Żeby wzmocnić swoją pozycję marki muszą przestać obsesyjnie kontrolować swoje komunikaty, muszą przestać dążyć do stworzenia idealnej reklamy. Zamiast copywriterów powinny stać się edytorami i zainwestować czas, pieniądze i energię w tworzenie bardziej subtelnych, interesujących treści, które zachęcają do wymiany opinii, przedstawiając markę (przez skojarzenie) w pozytywnym świetle i jest adekwatny w świecie zdominowanym przez media społecznościowe.”

Jak korzystać z crowdsourcingu, żeby uzyskać świeży pomysł na innowację, jak namówić ludzi żeby zaangażowali się w naszą crowdsourcingową akcję i poświęcili czas na stworzenie czegoś naprawdę oryginalnego? „Po prostu należy potraktować ich tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani. – mówi Jan Kasprzycki-Rosikoń, partner MillionYou.com - Crowdsourcing to nie jest narzędzie wyzysku albo drenażu najlepszych idei za bezcen. Społeczność wyczuje każdy fałsz i próbę wykorzystania. Dlatego zawsze, kiedy chcemy użyć pomysłów naszych konsumentów, musimy zaoferować im w zamian godziwą zapłatę, i to niekoniecznie tylko w formie pieniężnej, może to być też dostęp do specjalnych ofert, przywilejów itd. Przed wystartowaniem akcji crowdsourcingowej należy się zastanowić, czy zadanie dla konsumentów daje dostateczne pole do kreatywnego popisu i czy będziemy umieli zarządzać akcją w czasie jej trwania. Komunikacja z konsumentem musi być ciągła, nie może skończyć się na ogłoszeniu akcji. Gdybym miał to podsumować jednym zdaniem powiedziałbym tak: kluczem do sukcesu jest wsłuchanie się w głos konsumenta i odpowiadanie na niego.”

Co sprawia, że inaczej musimy działać w social mediach? „Przykład, którym się posłużę może być trochę wyolbrzymiony, ale dzięki temu lepiej pokaże, o co mi chodzi – kontynuuje Christopher Lockwood - 10 lat temu na badania i rozwój można było przeznaczyć niezbędne minimum. Produkcję przenosiło się do krajów, gdzie siła robocza była najtańsza - głównie dlatego, że kobiety i dzieci pracowały tam za stawki dużo niższe od minimalnych. Kwestia ochrony środowiska nikogo nie interesowała, więc materiały kupowano u najtańszych dostawców, a części finalnego produktu zlatywały ze wszystkich stron świata. Po wyprodukowaniu dobra po cenie dużo niższej niż konkurencja, nie przejmując się jego jakością, producent udawał się do agencji reklamowej. Ta kręciła spot telewizyjny, projektowała billboardy, wypuszczała porywającą reklamę kinową i kupowała rozkładówki w gazetach - robiła wszystko, żeby przekonać konsumenta, że reklamowana marka i jej produkt zmienią jego życie i żadna rozsądna i modna osoba nie może się bez niego obyć. Sukces gwarantowany. Każdy, kto czyta to w 2012 r. wie, że skończyły się czasy, kiedy marki mogły pozwolić sobie na takie działania. Nie w świecie, w którym tak dużo zmieniło się w kwestii dzielenia się informacją, zasięgania opinii innych, tworzenia i czytania recenzji, rozpowszechniania się wiedzy na temat fair trade, ochrony środowiska i humanitaryzmu.  Jest tyle informacji, które marka powinna dostarczyć w formie rozmowy, a nie komunikatu marketingowego - i tyle platform do wymiany opinii z konsumentem, że tradycyjny model reklamy nie ma już zastosowania. Został on po prostu zaprojektowany na inne czasy. W dzisiejszej rzeczywistości, jeżeli konsumenci poczują się oszukani przez reklamę marki, po prostu wyśmieją ją publicznie w social media.”

Jak podejść w praktyce do nawiązywania relacji z klientami i partnerami? „Nie ma drogi na skróty – odpowiada Ted Rubin -  Jeżeli marka faktycznie chce skupić uwagę konsumentów, musi nauczyć się dawać, zanim coś od nich otrzyma. Rozwijanie owocnych relacji poprzez kanały społecznościowe wymaga gotowości do wyjścia z inicjatywą. Poznajcie swoich konsumentów poprzez wsłuchiwanie się w ich potrzeby na portalach społecznościowych i nie czekajcie, aż sami was polubią - uprzedźcie ich.  Bierzcie udział w konwersacjach, ale tylko wtedy, kiedy możecie coś do nich wnieść - nie próbujcie nic w ten sposób sprzedać. Zawsze szukajcie sposobów, żeby pomóc konsumentom rozwiązać problemy i, przede wszystkim, bądźcie w tym autentyczni.„


Głównymi Partnerami Konferencji są: Epacta, Socializer, Livebrand, mint media, Hotchili oraz Newspoint

 Partnerem wydania Raportu jest Mediagator.

Partnerem bloku Crowdsourcing jest MillionYou.

 

Social Enterprise 2012:

http://www.socialenterprise.pl/

 

Program Social Enterprise 2012:

http://www.socialenterprise.pl/program

 

Rejestracja na Social Enterprise 2012:

http://www.socialenterprise.pl/rejestracja-na-konferencje

 

Authors

Related posts

Top